قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان
قاضی جهان

قاضی جهان

فرهنگ و آداب و رسوم و جلوه های طبیعی و آخرین اخبار دهستان قاضی جهان

اسامی پذیرفته شدگان کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد از قاضی جهان

 

 

 




اسامی پذیرفته شدگان کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد از قاضی جهان


اسامی پذیرفته شدگان کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد از قاضی جهان


 

جناب آقای مهندس شاهین ایمانزاده

در رشته کارشناسی ارشد مهندسی برق - قدرت دانشگاه تهران

 

جناب آقای مهندس صیام فقیهی

در رشته کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه جامع امام حسین

 

جناب آقای عرفان نصیری

در رشته مهندسی مواد دانشگاه شهید مدنی

 

جناب آقای علی ایمانی

در رشته مهندسی پلیمر دانشگاه سهند تبریز

 

جناب آقای محمد شریفی

در رشته مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه ارومیه

 

سرکارخانم لیلا پورخلیل

در رشته مهندسی شیمی دانشگاه تبریز

 

جناب آقای حسن وثوقی

در رشته مهندسی صنایع دانشگاه بناب

 

جناب آقای احد پاره دوزی

در رشته مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه بناب

 

جناب آقای امیر پورمحمود

در رشته مهندسی عمران دانشگاه مراغه

 

جناب آقای رامین دائی

در رشته مهندسی شیمی دانشگاه ارومیه

 

سرکارخانم فرزانه عباس نژاد

در رشته مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه شهید مدنی

 

جناب آقای میثم جویبان

در رشته کارشناسی حسابداری دانشگاه تبریز

 

سرکارخانم مهسا عباس نژاد

در رشته روانشناسی دانشگاه ارومیه

 

 

 

 

هیئت اکبریه قاضی جهان






هیئت اکبریه قاضی جهان



هیئت اکبریه قاضی جهان



     هیئت اکبریه در سال 1348 هجری شمسی به پیشنهاد شهید ابوالفضل خوشبخت و به همت آقایان حاج حسن حسینی، مرحوم حاج علی اسماعیل زاده، ابوالفضل بابازاده و حاج علی محمد صادق زاده طی برگزاری جلسات مختلفی در منزل مرحوم حاج احمد خوشبخت با تدوین اساسنامه و با هدف گسترش و تعمیم دسته جات مذهبی،  نوآوری، رهایی از افکار سنتی و کشاندن مسائل اجتماعی و سیاسی به درون هیئت های حسینی تأسیس گردید و به جهت اینکه توسط تعدادی از جوانان پرشور و خلاق ایجاد شده بود جهت تأسی به حضرت علی اکبر(ع) این پهلوان و شیر مرد جوان کربلا نام«اکبریه» به خود گرفت و بر روی

پرچم آن نقش بست ، باشد که با توسل به شبیه ترین فرد به رسول اکرم(ص) بتوانند همچنانکه در گسترش و بسط احکام و فرایض دینی اسلام و رساندن پیام عاشورا تلاش می نمایند در ایجاد سلامت روحی و تزکیه نفس خویش و شرکت کنندگان در آن نیز سهیم گردند.

     با تأسیس این هیئت به جهت اینکه گردانندگان آن با نیت خیر و محض رضا الهی نسبت به ایجاد آن پیشقدم شده بودند توانست در کمتر از شش ماه بر خیل اعضای هیئت افزوده و علاقمندان و عاشقان حسینی زیادی را دور هم جمع سازد.

     از اولین حرکت های منحصر به فرد هیئت اکبریه که قبلاً سابقه نداشته این بود که در سال 1349 برای اولین بار گروهی از عاشقان حسینی را در قالب کاروانی زیارتی به سرپرستی آقایان حاج ابوالفضل کاظم زاده و حاج ابوالقاسم سلطانی به زیارت حرم مطهر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) روانه قم نمود و این بهانه ای گردید تا در سالهای بعد تداوم یافته وکاروان زیارتی از قم به مشهد مقدس نیز اعزام گردید و اینکار همه ساله در ایام اربعین حسینی و ماه صفر تا سال 1359 ادامه یافت و می توان گفت هیئت اکبریه از اولین هیئت هایی بود که در شهرستان آذرشهر اقدام به اعزام کاروان زیارتی در قالب سینه زن و عرب به شهرهای مشهد مقدس و قم نموده بود. این کاروان با حضور در منزل مراجع عظام و حضرات آیات وقت، صحن مقدس امام هشتم و حضرت معصومه و نیز با حضور در مسجد مقدس جمکران به سینه زنی و عزاداری می پرداخت. اقامتگاه این هیئت در شهر قم معمولاً مسافرخانه کرامت نو بود.

    همزمان با انقلاب اسلامی مردم کشورمان این هیئت نیز به جمع هیئت های انقلابی پیوسته و جوانان از طریق این هیئت در تکثیر نوارها و اعلامیه های حضرت امام خمینی(ره) سود می جستند و در بحبوبه تظاهرات خیابانی در نهم آبان 1357 بانی و مؤسس هیئت جناب آقای ابوالفضل خوشبخت به درجه رفیع شهادت نایل گردید و در سالهای بعد نیز هیئت چند تن دیگر از اعضای خود را در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در راه اسلام، ولایت و دفاع از میهن عزیزمان قربانی داد که از آن میان می توان به افرادی چون شهید حسن بایرامی، شهید جعفر عبدلی، شهید ابوالفضل آقامحمدزاده و شهید محمدحسین زینالزاده اشاره نمود.

     در این هیئت جناب آقای مشهدی ابراهیم خلیل پورخلیل از شاگردان مرحوم حاج میرزاعبدالله وثوقی پس از قرائت قرآن توسط اعضای حاضر در جلسه به تفسیر قرآن می پردازد سپس جناب آقای حاج ابوالفضل کاظم زاده به شرح مسائل و احکام شرعی رساله های عملیه مبادرت می ورزد در ادامه یکی از آقایان حاج حسن حسینی و حاج قدیر زینالزاده به بیان مسائل روز و اتفاقات و رویدادهای سیاسی کشور می پردازد و سپس جناب آقای رسول خوشبخت گزیده ای از خطبه های امیر مؤمنان علی (ع) در نهج البلاغه را برای حاضران تشریح می نماید و در خاتمه به خواندن یکی از دعاهای توسل، کمیل، ندبه، زیارت عاشورا و زیارت نامه چهارده معصوم(ع) اقدام می گردد که با اجرای برنامه مرثیه خوانی تعدادی از مداحان به کار خود پایان می دهد. این هیئت در روزهای جمعه و تعطیل صبح ها از ساعت 7 الی 9 صبح و در غیر اینصورت در شب های مختلف بین ساعت 10 الی 12 شب برگزارمی گردد. از برنامه های فوق العاده این هیئت اعزام کاروانهای زیارتی و تفریحی به امامزاده چکان مراغه، دریاچه ارومیه، سرعین و شمال کشور بوده و از بزرگترین برنامه های آن در ایام محرم می توان به برگزاری زیارت عاشورا در صبح روز عاشورا در کنار مزار شهدا و قبور مؤمنین اشاره نمود. یکی از ویژگیهای بارز این هئیت به گفته دست اندرکاران آن اینست که هیچ کس از افراد حاضر را رئیس آن نمی دانند و بلکه صاحب اصلی و رئیس هیئت  را (انشاءالله)حضرت ولی عصر اباصالح المهدی(عج)می دانند.

 

 

 

 

درباره ابوالفضل خوشبخت اولین شهید شهرستان آذرشهر و موسس هیئت اکبریه قاضی جهان

درباره ابوالفضل خوشبخت اولین شهید شهرستان آذرشهر و موسس هیئت اکبریه قاضی جهان

 

     شهید ابوالفضل خوشبخت قاضی جهانی فرزند حاج احمد است که در سال 1325 هجری شمسی در قاضی جهان در خانواده ای مذهبی و انقلابی دیده به جهان گشود وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی وارد کسب و کار گردیده و ابتدا مدتی در کنار پدرش به امر کشاورزی می پردازد و سپس به قالیبافی روی آورده و پس از به کار انداختن کارگاه قالیبافی در سال 1352 در آذرشهر به تجارت قالی پرداخت.

     شهید خوشبخت از عاشقان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت بود لذا به مداحی و مرثیه سرائی چهارده معصوم می پرداخت و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی کرد چنانچه در سال 1348هجری شمسی به پشنهاد وی هیئت اکبریه قاضی جهان تأسیس و راه اندازی گردید و توانست در جهت بسط و توسعه معارف اسلامی خدمات در خور توجهی ارائه نماید و در امر پخش اعلامیه ها و نوارهای امام راحل و نیز آگاهی مردم انقلابی قاضی جهان از طریق این هیئت به موفقیت های روز افزونی دست یابد.

     شهید خوشبخت پس از شهید آیت الله شیخ حسین غفاری که در دی ماه 1352 در زندان ساواک بوسیله عوامل اطلاعاتی رژیم به درجه شهادت رسیده بود بعنوان اولین شهید منطقه آذرشهر محسوب می شود که در درگیریهای خیابانی با عوامل رژیم جان به جان آفرین تسلیم و با شهادتش آغاز گر حرکت های بعدی مردم آذرشهر تا پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن گردید.

     شایان ذکر است پدر آن شهید، مرحوم حاج احمد خوشبخت با آیت الله شهید مدنی به جهت همسفری در زیارت خانه خدا، دوستی و رفاقت دیرینه داشت و پس از شهادت شهید خوشبخت، شهید مدنی با حضور در منزل این شهید نسبت به مقام مشامخ این شهید ادای احترام نمود و جهت انسجام حرکتهای انقلابی مردم قاضی جهان توصیه ها و رهنمودهای لازم را ارائه فرمودند. رسول خوشبخت در مورد برادر شهیدش می گوید:« وی شخصی با اخلاق و انساندوست بود و همیشه از حق پشتیبانی می نمود ولو به زیان خود وی تمام می شد و توصیه میکرد که سعی کنید در عمل نیت پاک و خالص داشته باشید چه بسا اشخاصی هستند که عمرشان رادرعبادت وقرائت قرآن سپری نموده انداما زمانیکه ازدنیارفته اند بی ایمان بوده اند و در مقابل افرادی نیز بوده اند که خود را گنه کار و پست ترین افراد جامعه تلقی نموده اند اماسرانجام با یک عمل خالصانه و خداپسند مغفور و با ایمان دنیا را ترک گفته اند لذا سعی کنید مردم را از خود نرنجانید و با خلق و خویی نیک با ایشان مدارا نمایید».

     بعد از شهادت ابوالفضل خوشبخت، شاعر بزرگ کشورمان جناب آقای کریمی مراغه ای در مورد وی چنین سرود که این شعر بر روی قبر وی نقش بسته است:

بهارم شد خزان از تیر جانسوز                          بدست پاسبانان تبه کار

شهید دست استبداد گشتم                          براه دین نمودم ثار ایثار

ابوالفضلم بلی خوشبخت بودم                           بقرآنم زجان گشتم فدا کار

هزار و سیصد و پنجاه و هفتم                           نه آبان شدم فارغ از این دار

در مورد هیئت حسینیه قاضی جهان



 

 

 

در مورد هیئت حسینیه قاضی جهان



هیئت حسینیه قاضی جهان


 

     هیئت حسینیه قاضی جهان از قدیم الایام وجود داشته و در مورد تاریخ تاْسیس آن اطلاع دقیقی وجود ندارد و به نقل از بزرگان از زمان گرویدن مردم قاضی جهان به تشیع و خصوصاً از زمان عهد صفوی، مراسم عزاداری حسینی بنام عزاداران حسینی همه ساله در ماههای محرم و صفر برگزار می شده و به تناسب ایام شهادت و ولادت چهاده معصوم (ع) نیز برنامه هایی برگزار می گردید و در گذشته محل مخصوصی برای اجرای برنامه هیئت نبوده و جلسات هیئت حسینیه بیشتر در منازل برگزار می شد بعدها به همت اهالی و حضور بزرگانی همچون حاج کربلا محمدباقر غلام زاده قاضی جهانی و حاج ابوالفضل دمیرچی (برزگر) خانه باغچه ای در کنار مسجد جامع خریداری و در حدود 1300 الی 1303 هجری شمسی حسینیه ای بصورت کاه گلی ساخته شد که بعدها به مرور زمان و بعلت ازدیاد جمعیت به وسعت ساختمان آن افزوده شده است و پس از 3 بار تعمیر اساسی از زمان پیدایش نهایتاًَ در سال 1378 به همت عموم اهالی و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت، حسینیه کنونی بازسازی و علاوه بر محل برگزاری جلسات هیئت عزاداران حسینیه قاضی جهان در طول سال و ماههای محرم و صفر از همین محل جهت برگزاری مراسم و مجالس ترحیم و چهلم مرحومین ، مورد استفاده زنان واقع می شود.

     چنانچه گفته شد در پیدایش و تأسیس حسینیه قاضی جهان نقش مؤثر حاج محمد باقر غلام زاده و پدرش بعنوان مسئول و سرپرست هیئت عزاداران حسینیه بر کسی پوشیده نیست و وی تا آخر عمر شریفش به عنوان خادم دربار اباعبدالله الحسین ( ع ) نقش فزاینده ای در تکمیل آن ایفا نموده است بعد از درگذشت وی مسئولیت برعهده مرحوم حاج محمود شیخ علیزاده واگذار می گردد.




 حاج شیخ محمود شیخ علیزاده قاضی جهانی از بزرگان و مفاخر قاضی جهان

 حاج شیخ محمود شیخ علیزاده قاضی جهانی از بزرگان و مفاخر قاضی جهان

     حاج شیخ محمود شیخ علیزاده قاضی جهانی فرزند حاج احمد شیخ مؤذن و برادر کوچکتر شیخ علی از مکتبداران منطقه می باشد وی در سال 1292 هجری شمسی در آغوش خانواده ای مذهبی و روحانی دیده به جهان گشود و از محضر اساتید بزرگی همچون پدر و برادر بزرگوارش و نیز حاج میرزا عبدالله وثوقی بهره های فراوانی برد.

     وی در کنار برادر بزرگوارش در مساجد حاج عبدالله و مسجد حضرت ولی عصر (عج) و نیز در روستای غله زار و دیزج آقاحسن به تدریس علوم قرآنی مبادرت نمود و علاوه بر تدریس، در جلسات حسینیه به بیان احکام و مسائل شرعی می پرداخت و از کتابهای منتهی الامال، تاریخ و      قصص الانبیاء و تتمه المنتهی برای مردم سخنرانی می نمود و در ماه های مبارک رمضان، شعبان و رجب به قرائت دعاها و زیارتنامه مخصوص این ماهها از مفاتیح الجنان می پرداخت.

     ایشان در محل به آشیخ محمود شهرت یافته بود و مرجع مردم در مسائل شرعی و رساله های عملی مراجع عظام بود و علاوه بر سرپرستی هیئت عزاداران حسینیه، نوحه خوان دسته زنجیرزن و شبیه گردان مراسم شبیه خوانی به حساب می آمد وی به جهت مقید بودن به رسومات خاص محلی در مجالس ترحیم و همچنین ضیافتهای بزرگ ، بعنوان مسئول مجلس نهایت احترام مدعوین به ضیافت و مجالس را بجا می آورد و در پذیرائی به نحو احسن انجام وظیفه می نمود تا خدای ناکرده حرمت میهمانی شکسته نشود.

     وی از خادمین پیر دربار ابا عبدالله الحسین (ع) به حساب می آمد و به محض شنیدن مصائب ائمه اطهار بی اختیار اشک از چشمانش جاری می گشت.

     وی بالاخره پس از 90 سال فعالیت مختلف علمی و مذهبی در محرم سال 1382 هجری شمسی دارفانی را وداع گفته و در وادی رحمت قاضی جهان به خاک سپرده شد.

دستگاه خودپرداز پست بانک قاضی جهان نصب و راه‌اندازی شد

 

 

 

 

 

دستگاه خودپرداز پست بانک قاضی جهان نصب و راه‌اندازی شد  

دستگاه خودپرداز پست بانک قاضی جهان نصب و راه‌اندازی شد

 در راستای گسترش خدمات بانکداری الکترونیک و فراهم نمودن دسترسی عمومی هموطنان به خدمات متنوع بانکی، یک دستگاه خودپرداز پست بانک امروز دوشنبه 5 مهرماه با حضور مسئولان این بانک در قاضی جهان نصب و راه اندازی شد.
این دستگاه خودپرداز پست بانک  خدمات متنوع بانکی را به هموطنان قاضی جهانی ارائه می کند.
گفتنی است تمامی دارندگان کارتهای عضو شبکه شتاب می توانند به صورت شبانه روزی از طریق دستگاه مذکور از خدمات موردنیاز بهره مند شوند. 

 

دستگاه خودپرداز پست بانک قاضی جهان نصب و راه‌اندازی شد   

 

دستگاه خودپرداز پست بانک قاضی جهان نصب و راه‌اندازی شد

مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان







مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان

مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ) ایلانجی ) به قاضی جهان

 

    در بررسی رویدادها و اتفاقات گذشته قاضی جهان و کنکاش در مورد اصالت مردم به این نکته می رسیم که در گذشته گروهی از مردم از نقاط دیگر به قاضی جهان کوچ نموده و این مکان را به عنوان اقامت گاه دائمی خویش گزیده اند. در میان این گروهها، مهاجرت مردم روستای ایرنجی ممقان(ایلانجی) از حائز اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

     روستای ایلنجی یا ایرنجی (ایلانجی) درست در 20کیلومتری جاده  آذرشهر به تبریز و در نقطه ثقل و محور سه شهر ایلخچی ، ممقان و شهرک صنعتی شهید سلیمی آذرشهر قرار گرفته و در حدود 100 هکتار از اراضی این منطقه را اشغال نموده است. این روستا از دو قسمت مجزا  تشکیل شده است که قسمت اصلی آن مربوط به زمینهایی در حدود30 هکتار می گردد که اکنون به باغ ایلانجی مشهور می باشد، قسمت دوم که در شمال آن واقع گردیده و مشرف به کوهی به ارتفاع 1000 مترمی باشد در واقع بعنوان کاروانسرایی قدیمی بوده که به دستور شاه عباس کبیر (صفوی) ساخته شده بود. در مورد این کاروانسراها گفته اند که شاه عباس دستور داد تا 999 عدد از این کاروانسراها را در سطح کشور و در نقاط حساس و بین راهی شهرها و گردنه های صعب العبور بسازند. ملازمان و مشاوران گفتند چرا یک کاروانسرا اضافه نکنیم تا عدد کامل هزارباشد؟گفت: در زبانها گفتنش باید طول بکشد، هزار آسان گفته می شود ولی نهصد و نود و نه مدتی در زبانها ادامه دارد.

    می گویند در روزگار حکومت صفویان در روستای ایلانجی که همان زمینهای قسمتهای جنوبی آن بوده تعداد مارهای منطقه به دلایل نامعلومی افزایش می یابد و این روستا تبدیل به مارسرا می گردد، در مدت کوتاهی تعداد این مارها چنان افزایش می یابد که امنیت عمومی مردم را به مخاطره می اندازد چنانچه مردم شب ها در حال خواب نیز از دست مارها آسایش نداشتند رعب و وحشت عمومی سراسر روستا را گرفته بود که ناگاه با گزیدن تعدادی از اطفال و زنان روستا، ریش سفیدان تصمیم به ترک روستا گرفته و فرار را بر قرار ترجیح می دهند.مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ) ایلانجی ) به قاضی جهان

     بزرگان روستا 7 نفر از جوانان روستا را مأمور می کنند تا بگردند و مکان جدیدی را برای زندگی برگزینند. این مردان پس از جست و جوی زیاد و دیدن نقاط مختلفی، بالاخره قاضی جهان را برای زندگی خویش برمی گزینند.

     زمانی که مردان ایلانجی به قاضی جهان می رسند سه نقطه و سه موقعیت عمده در آن نمود داشته که عبارت بوده از دالان نوزالی، کوی بالا حمام و کت چشمه سی.

      رئیس این مردان پیشنهاد خرید موقعیت ها و مکانهای فوق را به صاحبان و ساکنین این محلات می دهد و افراد ساکن این پیشنهاد را پذیرفته و نقاط سه گانه فوق را در ازای 11 تومان به مهاجرین می فروشند. هفت تومان آن را بصورت نقد پرداخت می کنند و قرار می گذارند تا 4تومان باقی مانده را بصورت قسطی و مشروط به صاحبان این زمینها پرداخت نمایند این افراد دوباره به روستای ایلانجی برگشته و افراد روستا را به همراه وسایل زندگی شان به قاضی جهان انتقال می دهند.

     در تحقیقاتی که از سوی مؤلف انجام پذیرفت و در نمونه بشقاب های چینی و خمره های شکسته و نیز از کاشیکاریهایی که در بنای ساختمان های برجای مانده از ایلانجی بدست آمد سابقه این روستا به تصریح و تشخیص باستان شناسان میراث فرهنگی استان به دوره ایلخانی و در زمان حمله مغول ها به ایران برمی گردد و ممکن است بتوان در حفاریهای آینده به نکات تازه ای در مورد این روستا دست یافت.

      متاسفانه این روستا از زمانی که خالی از سکنه گردید بلندیها و اطراف آن محل تجمع یاغیان و دزدان سرگردنه بوده و بدلیل وجود کاروانسرایی در قسمت شمالی آن که در راه مال رو و کاروانی قدیم تبریز - کردستان قرار گرفته بوده زمینه و مکان مناسبی برای شرارت اشرار و دزدان سرگردنه بوده است.

     در داخل ایلنجی دو عدد چشمه و قنات وجود دارد که اینک زمینهای کشاوزری اطراف به وسیله آنان آبیاری می گردد. صاحب باغ در سال 83 آقای فقهی از تجار تبریزی است که در تهران سکونت دارد و آقای منصورفتح الله پور از اهالی ممقان نیز در حدود 13 هکتار آن به صیفی کاری مبادرت نموده است.



مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان



مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان


مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان


مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان


مهاجرت مردم ایرنجی ممقان ( ایلانجی ) به قاضی جهان